Slnečnicové a tekvicové semienka

Slnečnicové a tekvicové semienka

Slnečnicové semienka

Slnečnicové semiačka sú vynikajúcim zdrojom vitamínu E, hlavným antioxidantom rozpúšťajúcim sa v tuku. Vitamín E cirkuluje po celom tele a neutralizuje voľné radikály, ktoré by inak poškodili štruktúry obsahujúce tuk, a molekuly ako sú bunkové membrány, mozgové bunky a cholesterol.

Slnečnicové semiačka majú najvyšší obsah fytosterolu spomedzi všetkých semiačok. Fytosteroly sú zlúčeniny nachádzajúce sa v rastlinách a majú chemickú štruktúru veľmi podobnú cholesterolu. Dostatočné množstvo fytosterolu v potravinách môže viesť k zníženiu hladiny cholesterolu, zvýšeniu obranyschopnosti organizmu a prevencii niektorých druhov rakoviny. Semiačka sú taktiež dobrým zdrojom horčíka. Početné štúdie preukázali, že horčík dokáže zmierniť závažnosť astmy, znížiť krvný tlak a prejavy migrény, bolesti hlavy a tiež ovplyvniť riziko srdcového infarktu a mozgovej mŕtvice.

Antioxidanty, ktoré pomáhajú

Semiačka sú zdrojom vitamínu E, čo je jeden z najvýznamnejších antioxidantov. Pôsobí protizápalovo, pomôže s astmou, artritídou. Ako antioxidant pôsobí proti voľným radikálom, ktoré spôsobujú starnutie pokožky, srdcové choroby alebo údajne aj rakovinu.

Zlepšujú náladu

Niekomu akékoľvek jedlo spôsobuje radosť a lepšiu náladu, zrniečka zo slnečnice to „dokážu“ iným spôsobom. Majú dostatok horčíka, čo je minerál, ktoré zmierňuje depresie, nespavosť, bolesť hlavy. Okrem slnečnicových semiačok náladu zlepšuje napríklad aj mäso z rýb, plodín, ktoré sa pestovali v pôde bohatej na tento minerál.

Slnečnicové semienka a zdravie

  • slnečnicové semienka podporujú budovanie svalovej hmoty
  • vplývajú pozitívne ako na pokožku, tak na vlasy a nechty
  • odbúravajú stres a depresiu
  • obsahuje kyselinu listovú, ktorá bojuje s vysokou hladinou cholesterolu v krvi – takže sa netvoria zrazeniny
  • Samotné semená majú odhlieňujúci účinok, takže čaj z nich sa využíva proti kašľu aj ako prípravok proti hnačke
  • znižujú zápalové procesy
  • pomáhajú pri liečbe vysokého krvného tlaku
  • pomáhajú regulovať hladinu glukózy v krvi
  • znižujú riziko vzniku srdcovo-cievnych chorôb
  • zasýtia
  • obsahujú zdravé omega-6 mastné kyseliny,
  • napomáhajú pocitu sýtosti.
  • V ľudovom liečiteľstve sú využívané pri liečbe mnohých chorobných stavov. Účinné sú pri kašli, nádche alebo čiernom kašli, no poradia si aj so srdcovo-cievnymi ochoreniami, bronchiálnymi či pľúcnymi infekciami.

Negatíva

Hoci sú obľúbené a lacné, ich užívanie má jeden „zádrheľ “. Zápchu. Keď ich zjete veľa a budete ich jesť až príliš často, nevyhne sa vám a nebude to to najlepšie. Tiež by sme si mali uvedomiť, že sú kalorické, takže jesť ich na noc sa neodporúča. 

Pri kúpe slnečnicových semien dbajte o to, aby neboli spracované – napríklad pražené alebo solené. V zásade platí, že aj zdravá potravina môže vo veľkom množstve uškodiť a pri slnečnicových semienkach to platí dvojnásobne. Tridsať gramov surových slnečnicových semien obsahuje približne 175 kalórií, čo je približne desať percent priemerného odporúčaného kalorického príjmu na deň.

Okrem polynenasýtených a mononenasýtených mastných kyselín obsahujú aj nasýtené mastné kyseliny s potenciálom zvyšovať cholesterol. Problémy však môžu spôsobovať aj iné látky obsiahnuté v slnečnicových semenách: v 150 gramoch semien sa nachádza viac ako 1,6 miligramu fosforu, čo predstavuje až 232 percent odporúčaného denného príjmu tohto stopového prvku. V rovnakom množstve nájdete aj prebytok selénu, resp. 111 mikrogramov, čo je 202 percent odporúčaného denného príjmu selénu. Nadmerný príjem týchto živín môže viesť k zdravotným problémom. V prípade fosforu ku kalcifikácii mäkkého tkaniva. Toxicky pôsobí aj nadbytok selénu – vyvoláva únavu, podráždenosť, kožné vyrážky, lámavé vlasy a nechty.

Odporúčaná dávka: štvrť šálky

Ako zaradiť slnečnicové semienka do vášho jedálnička? 

  • pridajte ich do vašej raňajkovej kaše
  • rozmixujte ich spolu s ostatným ovocím a zeleninou do smoothie
  • posypte nimi šalát (nezabudnite aj na zdroj kvalitných bielkovín, aby vás šalát zasýtil na čo najdlhšiu dobu)
  • pridajte ich do obľúbeného jogurtu
  • skvele chutia aj ako posýpka na muffinoch či po pridaní do akéhokoľvek cesta
  • pridajte ich k pestu
  • pridajte ich do domácich proteínových tyčiniek
  • rozmixujte ich a vytvorte si „slnečnicové maslo“

Tekvicové semienka

Tekvica patrí medzi najzdravšie potraviny! Nezabúdate však aj na tekvicové semienka? Aj tie sú plné výživných látok, ktoré naše telo potrebuje ako napr. vápnik, horčík, draslík, železo, zinok a vitamín K.

Sú to jediné semienka vytvárajúce alkalín vo svete plnom vysoko prekyslených diét.

Pridajte tekvicové semienka na zoznam potravín bohatých na proteín. Konzumácia 100 gramov semiačok vám dodá až 54% dennej potreby bielkovín. Väčšina z nás užíva tablety a vitamíny v kapsuliach, aby doplnili nedostatok vitamínu B. Nabudúce vyskúšajte tekvicové semiačka. Sú zdrojom vitamínu B, ako je tiamín, riboflavín, niacín, kyselina pantoténová, vitamín B6 a kyselina listová.

Tekvicové semiačka pomáhajú bojovať s nepríjemnými depresiami. Chemická zložka L-tryptofán je tajnou prísadou na zlepšenie nálady. Vedeli ste, že tekvicové semiačka dokážu predísť tvorbe obličkových kameňov? Štúdie preukázali, že tekvicové semiačka môžu zabrániť tvorbe niektorých špecifických obličkových kameňov pozostávajúcich prevažne z oxalátov vápnika. Taktiež sú bohaté na bielkoviny, horčík, vlákninu a fosfór. Poslúžia ako zdravá náhrada čipsov a iného slaného občerstvenia pri sledovaní zaujímavého televízneho programu. Dokonca sa dajú jesť na viacero spôsobov, či už surové alebo pečené. Dávajte však pozor na to, aby teplota nebola vyššia ako 170 stupňov Celzia na 15 minút. Tekvicové semienka môžu dodať skvelú chuť šalátom, polievkam a omáčkam.

Tajomstvo tekvicových semienok je, že dokonca bojujú proti parazitom, špeciálne proti pásomnici.

Obsahujú dôležité živiny

Tekvicové semienka sú plné živín – sú bohaté na zinok, horčík, železo a selén. Olej, ktorý sa z nich získava, sa predovšetkým vyznačuje obsahom nenasýtených mastných kyselín a vitamínom E, čo je obzvlášť cenné pre jeho antioxidačný účinok. Okrem vitamínu E tu možno nájsť aj vitamíny skupiny B (B1, B2, B6), C, A a D. 100 gramov tekvicových semien má 565 kalórií a 25,5 gramov bielkovín.

Bohaté na antioxidanty

Tekvicové semienka sú bohaté na zachytávače radikálov, tzv. antioxidanty. Voľné radikály, ktoré absorbujeme hlavne zo znečisteného prostredia a nezdravej stravy, poškodzujú naše telo a jeho bunky. Vitamín E obsiahnutý v tekvicových semenách a karotenoidy pôsobia antioxidačne a môžu tak aktívne prispievať k ochrane nášho zdravia. Štúdia na zvieratách ukázala, že tekvicový olej zo semien má pozitívne výsledky pri liečbe artritídy. Po tom, ako ho dlhší čas podávali potkanom, zápalové nálezy artritídy sa znížili.

Môžu znížiť riziko rakoviny

Tí, čo zaradia do svojho jedálnička tekvicové semienka, môžu zabrániť určitým typom rakoviny – prsníka, pľúc, prostaty, hrubého čreva či konečníka. Podľa dlhodobej štúdie konzumácia semienok znižuje riziko rakoviny prsníka najmä u žien v menopauze. Prínos však znamenajú aj pre mužov. Štúdia ukázala, že môžu spomaliť rast buniek v prípade rakoviny prostaty.  Jedna štúdia, ktorá bola vykonaná v Nemecku potvrdila, že ženy, ktoré ich pravidelne majú o 23% nižšie riziko vzniku rakoviny prsníka. Tekvicové semienka obsahujú zlúčeninu, ktorá úspešne bojuje proti rakovinotvorným bunkám rôznych typov.

Bohaté na horčík

Horčík je jeden z najdôležitejších minerálnych látok, pomáha nášmu telu regulovať krvný tlak, udržuje stabilitu kostí a zabraňuje srdcovým chorobám. Tekvicové jadierka ho obsahujú požehnane (535 miligramov na 100 gramov).

Môžu zlepšiť zdravie srdca

Tekvicové semienka sú ideálnou potravinou pri prevencii srdcových ochorení. Naše telo zásobia horčíkom, zinkom, vitamínom E, kyselinou linolovou a nenasýtenými mastnými kyselinami. Hoci majú relatívne vysoký obsah tuku (45 gramov na 100 gramov), pre náš kardiovaskulárny systém sú veľmi zdravé. Nenasýtené mastné kyseliny majú totiž pozitívny vplyv na hladinu cholesterolu a krvný tlak. Jadierka chránia pred artériosklerózou a môžu tiež zabrániť srdcovému infarktu a mozgovej príhode.

Znižujú hladinu cukru v krvi

Pre diabetikov druhého typu sú obzvlášť zdravé, pretože s nízkym glykemickým indexom pomáhajú udržiavať relatívne hladiny cukru v krvi. Preukázalo to už niekoľko štúdií. Napokon, komplexná analýza rôznych štúdií ukazuje, že dostatočné množstvo horčíka môže zabrániť cukrovke druhého typu. Čím lepšie boli účastníci štúdie zásobení horčíkom, tým nižšie bolo ich riziko vzniku metabolickej poruchy.

Zlepšujú spánok

Pre všetkých, ktorí majú problém so zaspávaním, môžu byť tekvicové semená zdravým a prirodzeným riešením. Aminokyselina tryptofán, obsiahnutá v chrumkavých jadrách, môže pôsobiť proti poruchám spánku. Už jeden gram tryptofánu denne (cca 200 gramov semienok), preukázateľne zlepšuje kvalitu spánku.

Zabráni depresiám

Efektívne pôsobia aj v oblasti duševného zdravia, zmierňujú príznaky depresie, stres a úzkosť.

Prispieva k zníženiu nadváhy

Vďaka proteínom a vláknine vnútri budete dlhšie sýti. Iba 30 gramov tejto pochúťky obsahuje asi 5 gramov bielkovín a asi 285 kalórií. Ak ich budete konzumovať pravidelne no s mierou namiesto iných sladkostí, onedlho pocítite na sebe výsledky.

Zmierňuje príznaky artritídy 

Majú protizápalové vlastnosti, ktoré poskytujú úľavu od príznakov artritídy. Stačí len 30 g týchto semien a hneď sa vám uľaví od príznakov.

Chráni pred diabetom

Tekvicové semienka sú skvelé pri regulácii hladiny cukru v krvi práve preto, že sú bohaté na zdravé nenasýtené mastné kyseliny. Diabetici by ich konzumovať denne.

Pomôžu s nespavosťou

Ich konzumáciou pár hodín pred spaním sa z nich stáva výborný prostriedok pri nespavosti, keďže prispievajú k zvýšenej sekrécii melatonínu a serotonínu.

Posilnia imunitný systém

Sú bohaté na horčík a zinok, teda dôležité minerály na posilnenie imunitného systému. Takže, konzumujte semená a problémy s oslabenou imunitou budú už len minulosťou!

Racionela slnečnicové a tekvicové semienka

Zdroje:

https://www.makrobioshop.sk/slnecnicove-semiacka-bio

https://vysetrenie.zoznam.sk/cl/1000649/1590077/Mate-radi-slnecnicove-semiacka–Superpotravina–ktoru-musite-jest-castejsie-

https://www.makrobioshop.sk/tekvicove-semienka

https://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/524757-osem-dobrych-dovodov-preco-jest-tekvicove-semienka/

https://vysetrenie.zoznam.sk/cl/1000654/1547007/Staci-len-hrst-tekvicovych-semienok–Vysledky-na-seba-nenechaju-dlho-cakat-

https://biocare.sk/eshop/produkt/slnecnicove-semienka-lifelike

https://www.makrobioshop.sk/slnecnicove-semiacka-bio

https://www.fitland.sk/slnecnicove-semienka/

https://vysetrenie.zoznam.sk/cl/1000654/1737759/Slnecnicove-semienka–zradny-dar-prirody–Pod-supkou-ciha-riziko–ktore-sa-vam-moze-vypomstit

https://www.webnoviny.sk/tychto-5-druhov-semienok-ma-na-nase-zdravie-neuveritelne-ucinky-poznate-ich/

https://gymbeam.sk/blog/najzdravsie-semena-semienka

https://www.magazin-zivotny-styl.com/byliny/tekvicove-jadierka

https://mediteka.sk/tekvicove-semienka

https://www.pluska.sk/izahradkar/uzitkova-zahrada/ovocie-zelenina/zazracne-tekvicove-semienka-proti-chripke-vlasy-aj-prostatu.html

https://zenvia.sk/magazin/objavte-silu-tekvicovych-semiacok/

Zanechať komentár

captcha